Шполянський міжшкільний навчально-виробничий комбінат працює за технологічним профілем із 1976 року. За 42 роки існування звідси випустились тисячі учнів, які освоївши певну професію змогли згодом працевлаштуватися.
В цьому році профільний заклад освіти перейшов у комунальну власність Шполянської міської громади згідно умов реформи з децентралізації.
Матеріально-технічна база міжшкільного комбінату почала відроджуватися, істотно покращилися умови навчання школярів. За короткий час був проведений капітальний ремонт навчального кабінету для водіїв. Це звичайно, лише перший крок у модернізації закладу, але суттєвий, так як за пару останніх десятиріч жодного такого ремонту за кошти районного бюджету не було.
У Шполянському МНВК протягом 2017/2018 навчального року навчалось 133 учні із 11 сільських шкіл, з них 75 учнів 11 класу та 58 учнів 10 класу, які виявили бажання продовжити навчання і в 2018/2019 році.
Дітям та їх батькам до вподоби, що за рахунок бюджету громади покриваються витрати навчального процесу, які раніше оплачували батьки, приміром: придбання паливно-мастильних матеріалів для тракторів тощо.
Все здавалось добре, задоволені учні, батьки не лише громади а й всього району. Проте вже на четвертий день нового навчального року перевезення шкільним автобусом дітей з сіл раптово припинилось.
Цю несподівану негативну новину були змушені повідомити директори сільських шкіл, учні яких навчаються у Шполянському МНВК. Виявилось, що районний бюджет через нестачу коштів припинив виділяти гроші на пальне для шкільних автобусів.
Відтепер аби діти продовжили навчання у профільному закладі, батьки повинні щотижня оплачувати вартість квитків на рейсовий автобус. А за безпеку життя під час подорожі на навчання і назад за дитячі життя ніхто не буде нести відповідальності. Мало того, рейсові автобуси в деяких селах району взагалі рідкісне явище.
Як бути батькам? Як вирішити складну ситуацію? Цим питанням задаються не лише директори сільських шкіл, а й директор навчально-виробничого комбінату та міська влада громади.
Голова Шполянської ОТГ Сергій Кравченко, зазначає що відповідно Програми «Шкільний автобус» на 2015-2019 роки – шкільний автобус забезпечує регулярне перевезення за встановленим маршрутом і розкладом, з посадкою і висадкою учнів, педагогічних та інших працівників закладів Шполянського району та об’єднаних територіальних громад утворених на території Шполянського району, а джерелом фінансування Програми є делегування коштів із місцевих бюджетів до районного бюджету.
Директор Шполянського міжшікільного навчально-виробничого комбінату, Ігор Крещенко вбачає в цьому завуальовані дії районної влади, які спрямовані на недопущення учнів сільських закладів загальної середньої освіти на навчання в МНВК шляхом усної заборони директорам шкіл району не обирати в 2018-2019 навчальному році навчання за технологічним профілем, а також підвезення учнів лише 11 класів в МНВК за кошти батьків.
Переймаються навчанням учнів й сільські директори. Приміром із села Водяне, що на Шполянщині до Шполи навчатись виробничим професіям їздить 10 учнів.
Олексій Черяков, директор Водянського НВК зазначає, як важко такі новини повідомляти батькам і очікувати реакцію. Важко дивитись в очі дітям, які хочуть навчатись і не можуть зрозуміти причини чому це не можливо.
За його словами, наступного року районний відділ освіти планує замінити вивчення поглибленої базової трудової підготовки філологічними факультативами. В який бік це спрацює невідомо, лишається лише спостерігати.
Шполянський МНВК є найдешевшим закладом де можна здобути якісну трудову підготовку учням всього району і потім реалізувати свої знання і вміння у подальшому житті. Так вважає директор Лип’янської сільської школи Микола Гнатик.
Шполянська міська рада закликає припинити економію коштів районного бюджету на дітях району. Відділ освіти, у справах сім’ї, молоді та спорту Шполянської райдержадміністрації має виконувати рішення із внесеними змінами Шполянської районної ради про районну програму «Шкільний автобус» та не ставити під загрозу майбутнє дітей.