Лікарняні українським працівникам, з якими через війну призупинили трудовий договір, заплатить росія

В умовах воєнного часу українські роботодавці можуть призупинити дію трудового договору зі своїми працівниками – у такому випадку працівник тимчасово припиняє виконувати роботу, однак трудові відносини зберігаються.

Оскільки в період призупинення дії трудового договору з припиненням виплати заробітної плати факт втрати заробітку через хворобу або травму відсутній, це тягне за собою також припинення права на компенсацію втраченого заробітку через тимчасову непрацездатність за рахунок роботодавця та за рахунок коштів Фонду соціального страхування України (важливе виключення – виплати по вагітності та пологах: декретні допомоги ФССУ профінансує незалежно від призупинення дії договору).

Водночас, компенсація усіх втрачених працівником внаслідок нападу росії коштів покладається на державу-агресора. росія зобов’язана відшкодувати українцям понесені збитки, у тому числі за час тимчасової непрацездатності.

Це передбачено Законом України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану» від 15.03.2022 № 2136, який набув чинності 24.03.2022: відшкодування заробітної плати, гарантійних і компенсаційних виплат працівникам у повному обсязі покладається на державу, що здійснює військову агресію проти України.

Слідкувати за станом оплати лікарняних працівники можуть онлайн у телеграм-каналі Фонду https://t.me/socialfund за тегами #фінансування_оперативно та #фінансування_страхувальників.

Актуальний перелік і контакти відділень ФССУ, які продовжують роботу в умовах воєнного стану, оновлюються за посиланням: https://bit.ly/3LaDkIw.

 

На час війни призначити лікарняні можна на підставі листка на роздрукованому бланку: як подати заяву-розрахунок

Через бойові дії, ускладнену логістику і технічні обмеження, створення електронних лікарняних або видача паперових листків непрацездатності сьогодні можуть бути ускладнені.

Аби це не вплинуло на можливість і строки отримання допомог від Фонду соціального страхування України, ми напрацювали зміни до нормативно-правових актів, які дозволяють видати листок непрацездатності попри зупинення доступу лікаря до електронних систем, а також у виняткових, визначених МОЗ випадках, попри відсутність бланків.

Якщо неможливо створити МВТН

У разі, коли лікар не має доступу до електронної системи охорони здоров’я, йому надано право замість оформлення медичного висновку і автоматичного формування е-лікарняного видати пацієнту паперовий листок непрацездатності на захищеному бланку.

Якщо бланки лікарняних відсутні

У виняткових, визначених МОЗ випадках, у разі відсутності у закладі охорони здоров’я або реабілітаційної допомоги паперових бланків листків непрацездатності та об’єктивної неможливості їх отримання, за рішенням керівника такого закладу може бути дозволено самостійно роздрукувати лікарняний на білому папері.

Затверджена наказом від 03.11.2004 № 532/274/136-ос/1406 форма бланку лікарняного: https://bit.ly/38wGQPk.

Такий роздрукований листок непрацездатності прирівнюється до лікарняного, виданого на бланку – він підтверджує факт тимчасової непрацездатності та є підставою для нарахування допомоги від Фонду соціального страхування України та за рахунок коштів роботодавця.

Як заповнити роздрукований лікарняний

До роздрукованого бланку листка непрацездатності, за умови, що використання такого бланку визначено МОЗ у наявних в закладу охорони здоров’я обставинах, застосовуються вимоги Інструкції про порядок заповнення листка непрацездатності, затвердженої наказом Міністерства охорони здоров’я України, Міністерства праці та соціальної політики України, Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України від 03.11.2004 № 532/274/136-ос/1406.

При заповненні роздрукованої форми лікарняного в полі «серія бланку» зазначається ЄДРПОУ закладу, а в полі «номер бланку» – порядковий номер запису в Журналі реєстрації листків непрацездатності, затвердженому наказом МОЗ України від 14.02.2012 № 110.

Як роботодавцю подати заяву-розрахунок за роздрукованим лікарняним

При роботі із роздрукованим бланком листка непрацездатності роботодавець виконує всі свої функції, передбачені для роботи із паперовими листками непрацездатності, зокрема, розглядає його на комісії із соціального страхування, заповнює зворотню сторону (яка може бути також роздрукована страхувальником самостійно, у разі, якщо лікар видав лише лицьовий бік), оплачує перші п’ять днів непрацездатності у разі необхідності, а також формує заяву-розрахунок.

При формуванні заяви-розрахунку слід проставляти ЄДРПОУ закладу охорони здоров’я та порядковий номер запису в Журналі реєстрації листків непрацездатності в колонку 8 «Номер» форми заяви-розрахунку, ігноруючи колонку 7 «Серія» у такому форматі: ХХХХХХХХ-YYYY, де ХХХХХХХХ – код ЄДРПОУ закладу охорони здоров’я, а YYYY – порядковий номер запису в Журналі реєстрації листків непрацездатності.

При цьому кількість символів для цього поля не обмежуються, оскільки неможливо спрогнозувати кількість записів у журналі та який порядковий номер буде присвоєно листку непрацездатності.

Коли оплатять лікарняні

Оформлення тимчасової непрацездатності роздрукованим лікарняним не вплине на строки та можливість отримання допомоги від Фонду – призначення і виплата коштів відбуваються на загальних засадах.

Тож, як і в разі е-лікарняного, слідкувати за станом фінансування можна онлайн у телеграм-каналі Фонду: https://t.me/socialfund.

Нормативно-правова база

Відповідні норми розробило Міністерство охорони здоров’я України, Міністерство соціальної політики України, Фонд соціального страхування України та Пенсійний фонд України. Зміни затверджено наказом МОЗ від 25 березня 2022 року № 522 «Про внесення змін до наказу Міністерства охорони здоров’я України від 01 червня 2021 року № 1066», зареєстрований у Міністерстві юстиції України 01 квітня 2022 року за №  375/37711: https://bit.ly/3Kc2Mgy.

Роздруковувати лікарняні дозволяється на час воєнного стану та упродовж трьох місяців після його завершення.

 

Реєстр електронних лікарняних відновив роботу

Сьогодні Електронний реєстр листків непрацездатності Пенсійного фонду України відновив свою роботу в повному обсязі. Усі е-лікарняні, за якими роботодавці не встигли оформити заяву-розрахунок через відсутність доступу до реєстру, тепер можуть бути опрацьовані та подані до Фонду соціального страхування України на оплату.

Фонд соціального страхування України є гарантом фінансової та медико-соціальної підтримки для мільйонів українських працівників, вагітних жінок, потерпілих на виробництві та їх родин. Тому попри умови воєнного стану фахівці Фонду продовжують роботу для безперервного здійснення усіх виплат.

Оперативна інформація щодо оплати лікарняних і перерахування коштів безпосередньо на рахунки роботодавців, як і раніше, оновлюється у телеграм-каналі ФССУ https://t.me/socialfund за тегами #фінансування_оперативно та #фінансування_страхувальників.

Водночас, через військову агресію рф деякі відділення Фонду вимушено призупинили прийом і виконують роботу дистанційно. Однак більшість відділень продовжують роботу, актуальний перелік і контакти відділень оновлюються за посиланням: https://docs.google.com/document/d/1WOc3xhgnrqRwYaoLd3AT1m1jKsY-rLrFSGaHv9z4Gn4

Якщо ваш роботодавець наразі призупинив роботу через бойові дії і не має можливості сформувати заяву-розрахунок за лікарняним, Фонд соціального страхування України нарахує допомогу напряму на вашу банківську картку чи спеціальний рахунок. Для цього необхідно звернутись до будь-якого зручного відділення ФССУ, яке має можливість продовжувати прийом в умовах воєнного стану. Детальніше про процедуру та необхідні документи: http://www.fssu.gov.ua/fse/control/main/uk/publish/article/981104.

 

Увага! Інформація щодо роботи відділень управління

виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України

у Луганській області

 У зв’язку із військовою агресією з боку російської федерації відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Луганській області знаходяться у зоні активних бойових дій і не мають можливості виконувати свої функції в повному обсязі внаслідок руйнування деяких приміщень або постійних обстрілів.

Разом з тим, управління та відділення управління дистанційно продовжують роботу задля надання усіх видів допомог і страхових виплат потерпілим на виробництві та членам їх сімей.

Звертаємо увагу, що наразі до банківських установ підготовлено та надано дані потерпілих та членів їх сімей для проведення щомісячних страхових виплат за лютий 2022 року.

Потерпілі, які отримували страхові виплати через банківські установи, зможуть отримати їх вже до кінця березня.

Водночас відділення АТ «Укрпошта» тимчасово призупинили свою діяльність на території Луганської області. У зв’язку цим, потерпілі, які отримували страхові виплати поштовими переказами через Луганську філію АТ «Укрпошта» на території Луганської області, можуть надати інформацію про фактичне місце перебування для перенаправлення поштового переказу за новою адресою або про відкриття рахунку в банківській установі на електронну адресу управління: mz.lg@fssu.gov.ua для своєчасного отримання страхових виплат.

Інформуємо, що працює гаряча телефонна лінія управління: +38 096 334-02-34, звернувшись на яку потерпілі на виробництві та члени їх сімей, застраховані особи та страхувальники Луганської області зможуть отримати роз’яснення з питань отримання страхових виплат та надання допомог по тимчасовій непрацездатності.

 

Увага! Інформація щодо роботи відділень управління виконавчої дирекції Фонду у Запорізькій області

У зв’язку із військовою агресією з боку російської федерації більшість відділень управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Запорізькій області знаходяться у зоні активних бойових дій і наразі не мають можливості виконувати свої функції в повному обсязі.

Разом з тим, попри умови воєнного стану співробітниками управління у Запорізькій області докладаються максимальні зусилля для надання усіх видів допомог застрахованим особам, а також страхових виплат потерпілим на виробництві та членам їх сімей.

Робота відділень

На сьогодні Мелітопольське, Бердянське, Токмацьке, Енергодарське, Більмацьке, Пологівське, Василівське і Веселівське відділення, які знаходяться у зоні активних бойових дій, не мають можливості проводити прийом громадян і паперових заяв-розрахунків. Здійснення функцій цих відділень покладено на Запорізьке відділення управління. Водночас, наведені відділення продовжують здійснювати прийом заяв-розрахунків, які подаються роботодавцями в електронному вигляді.

Контакти

В управлінні виконавчої дирекції ФССУ у Запорізькій області працює гаряча лінія: 061-280-51-72.

Контактні телефони відділень управління у Запорізькій області оновлюються за посиланням: https://docs.google.com/document/d/1WOc3xhgnrqRwYaoLd3AT1m1jKsY-rLrFSGaHv9z4Gn4

На гарячу лінію управління за роз’ясненнями з питань отримання страхових виплат та надання матеріального забезпечення можуть звернутися:

– потерпілі на виробництві та члени їх сімей, які перебувають на обліку у відділеннях управління у Запорізькій області;

– тимчасово переміщені особи, які перемістилися на територію Запорізької області;

– застраховані особи Запорізької області;

– страхувальники Запорізької області.

Страхові виплати для потерпілих на виробництві

Зокрема, всі потерпілі, які обліковуються у Запорізькій області та отримують страхові виплати через банківські установи, отримали виплати за лютий 2022 року у повному обсязі.

Також відділеннями управління у Запорізькій області здійснено перерахунок щомісячних страхових виплат усім потерпілим із застосуванням коефіцієнта 1,14. Підвищену суму виплат потерпілі отримають у квітні 2022 року.

Потерпілі, які отримували страхові виплати поштовими переказами та обліковуються у відділеннях, які знаходяться в зоні проведення активних бойових дій, для своєчасного отримання страхових виплат можуть надати інформацію про фактичне місце перебування для перенаправлення поштового переказу за новою адресою (на територію, де не ведуться бойові дії) або про відкриття рахунку в банківській установі на електронну адресу управління у Запорізькій області: mz.zp@fssu.gov.ua (або за телефоном гарячої лінії управління 061-280-51-72).

Для пошуку зниклих рідних під час війни в Україні створено чат-бот „Знайди рідних”

У зв’язку з повномасштабним вторгненням росії в Україну в країні триває процес переміщення мешканців з місць постійного проживання. За даними ООН наразі понад 3,8 млн українців перетнули кордон України з сусідніми державами, 13 млн осіб змінили місце проживання.

Для пошуку зниклих рідних під час війни в Україні створено чат-бот „Знайди рідних”, який дозволяє знайти тих, із ким втрачений зв’язок, незважаючи на країну їхнього теперішнього перебування.

Чат-бот створено у взаємодії з громадською організацією „Міжнародна асоціація кібербезпеки”, „Центром Методик та Координації Криптографічного розвитку”, міжнародного жіночого руху „За сімейні цінності” та за підтримки Уповноваженого Президента України з питань волонтерської діяльності.

Крім того, розробники інформують, що персональні дані учасників надійно захищені, інформацію про місце знаходження чат-бот надає лише зареєстрованим у ньому громадянам після підтвердження згоди того, кого розшукують, щоб уникнути небажаних ситуацій.

Посилання на чат-бот „Знайди рідних”: https://t.me/Family_Search_bot. Також чат-бот додатково містить відеоінструкцію для полегшення користування: https://www.youtube.com/watch?v=q4OSwaQ5xrs.

 

Пресслужба виконавчої дирекції
Фонду соціального страхування України

Поділитись:
Перейти до вмісту