Про оптимізацію та трансформацію мережі шкіл нашої громади
Днями відбулося засідання робочої групи з питань оптимізації та трансформації мережі закладів освіти Шполянської міської територіальної громади за участю Олега Кошового, в.о. міського голови, Ірини Каландирець, його заступника, Сергія Кисленка, депутата міської ради, який очолює постійну комісію з питань забезпечення законності та правопорядку, охорони прав, свобод і законних інтересів громадян, з питань регламенту, депутатської діяльності та етики, фахівців відділу освіти, інших відділів, дотичних до роботи освітньої галузі, депутатів міської ради, керівників закладів освіти громади.
Оксана Різник, начальник відділу освіти, депутатка міської ради, яка є головою постійної комісії з питань охорони здоров’я та соціального захисту населення, охорони здоров’я, материнства та дитинства, освіти, культури, фізкультури та спорту, молодіжної політики, засобів масової інформації, повідомила, що відповідно до Закону України «Про освіту» нині триває реформування галузі. На виконання вимог Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо вдосконалення механізмів формування мережі ліцеїв для запровадження якісної профільної середньої освіти» від 15 липня 2021 № 1658-IX прийнято рішення Шполянської міської ради об’єднаної територіальної громади від 15.08.2023 № 41-14/ІХ «Про затвердження плану оптимізації мережі закладів освіти Шполянської міської ради об’єднаної територіальної громади на 2024-2025 роки». На виконання розпорядження КМУвід 16 лютого 2024 №137-р «Про затвердження плану пріоритетних дій Уряду на 2024 рік» підготовлено для розгляду на черговій сесії, що відбудеться 15 березня, проект рішення Шполянської міської ради об’єднаної територіальної громади «Про затвердження Плану трансформації мережі закладів загальної середньої освіти Шполянської міської територіальної громади на період до 2027 року та плану заходів щодо створення профільного ліцею».
Законодавчі зміни й сучасні реалії вимагають трансформації мережі закладів загальної середньої освіти (ЗЗСО). Варто наголосити, що така ситуація виникла не лише в нашій громаді, а й у багатьох інших в Україні. Головні причини — низька народжуваність, особливо в сільській місцевості, виїзд великої кількості дітей закордон у зв’язку з війною тощо.
5 березня 2024 року Кабінет Міністрів України затвердив низку змін до Порядку та умов надання освітньої субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам і формули розподілу освітньої субвенції між місцевими бюджетами, зокрема для стимулювання підвищення ефективності шкільної мережі та якості освіти заплановано не дозволяти фінансувати коштом освітньої субвенції заклади освіти (крім початкових шкіл) з кількістю учнів менш як 45 осіб (з 1 вересня 2025 року) та менш як 60 осіб (з 1 вересня 2026 року).
Отже, згідно із вимогами законодавства в нашій громаді до 2027 року триватиме трансформація мережі шкіл. Учасники засідання ретельно та уважно вивчили запропонований проект транспортної карти щодо організації підвозу учнів та педагогів до закладів освіти, які пропонується укрупнити за рахунок реорганізації чи закриття шкіл із малою кількістю дітей або у зв’язку з їх відсутністю.
Під час заходу обговорено питання створення згідно із вимогами закону профільного (академічного) ліцею до 1 вересня 2027 року.
Оксана Різник повідомила, що серед педагогів та учнів ЗЗСО нашої громади проводились опитування для з’ясування думки з багатьох питань і серед здобувачів освіти, і серед учителів.
78,9% педагогів висловили готовність до реорганізації свого закладу освіти, натомість 21,1% — проти цього. Опитування керівників ЗЗСО та учнів 9 класів стосовно профілювання показало схожі відсотки. Отже, в рейтинзі очікувано лідируючі позиції зайняли математичний, філологічний, історичний напрямки та іноземна філологія.
Аналіз вікового показника працівників сфери освіти нашої громади показав, що маємо найбільшу кількість учителів віком 50-60 років (129 осіб), а найменшу — до 30 років (25 осіб). Готовність працювати в новій профільній школі висловили 89% опитаних педагогічних працівників, 11% заперечили таку можливість.
За результатами засідання робочої групи прийнято такі рішення: проведення реформування необхідне, адже малокомплектні заклади освіти громади надалі не можуть якісно виконувати свої функції, коли в окремих із них кількість працівників практично зрівнялася з кількістю учнів. Присутні на засіданні директори ліцеїв висловили розуміння невідворотності змін, готовність до прийняття непопулярних, але таких необхідних рішень, бо в їх основі лежить поліпшення освітніх послуг. Сподіваємося на виважені позиції й підтримку з боку батьків, педагогів та громадськості, мудре усвідомлення, що якісна освіта дітей сьогодні — це фундамент гідного майбутнього завтра.