Підтримка кожної дитини: як працює КУ «Інклюзивно-ресурсний центр»

#тиждень_безбарєрності

Одним із важливих завдань громади є забезпечення рівного доступу до якісної освіти для всіх дітей, незалежно від їхніх фізичних чи психічних особливостей. У Шполянській громаді це завдання активно втілює в життя КУ «Інклюзивно-ресурсний центр» (далі — ІРЦ), яку очолює Наталія Косенко.

Центр проводить комплексну психолого-педагогічну оцінку, визначає освітні потреби дітей, рівень їхнього інтелектуального розвитку, а також рекомендує оптимальний освітній маршрут. ІРЦ забезпечує надання корекційно-розвиткових послуги дітям, які не відвідують ЗДО або перебувають на педагогічному патронажі; участь у командах психолого-педагогічного супроводу дітей з особливими освітніми потребами (ООП) в освітніх закладах з метою визначення динаміки розвитку; методичну роботу з педагогами закладів дошкільної освіти і закладів загальної середньої освіти; консультативно-просвітницьку роботу з батьківською громадськістю та педагогами освітніх закладів.

Фахівці ІРЦ — це логопед, дефектолог, психолог, реабілітолог щодня допомагають дітям адаптуватися до освітнього середовища та розвиватися відповідно до їхніх можливостей.

ІРЦ працює з дітьми, які проживають на території Шполянської, Лип’янської, Матусівскої об’єднаних територіальних громад.

Роботу ІРЦ забезпечують 5 педагогічних працівників: директор і фахівці (консультанти): вчитель-логопед, практичний психолог, учитель-реабілітолог, учитель-дефектолог.

Відповідно до поданих заяв батьків або законних представників  у 2024 році проведено 27 комплексних психолого-педагогічних оцінок розвитку дітей. У кожному висновку зазначено компетенції дитини, її потреби та напрями роботи фахівців із зазначенням  категорії особливих потреб, рівня підтримки, напрямку надання психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг.

Нині діти з ООП можуть здобувати освіту в різних типах закладів дошкільної та загальної середньої освіти: спеціальних закладах і закладах загальної середньої освіти зі спеціальними та інклюзивними класами. Однак право вибору закладу освіти або форми навчання залишається виключно за батьками. ІРЦ разом з відділом освіти Шполянської міської ради ОТГ спрямовує діяльність освітніх закладів громади на забезпечення права на якісну та доступну освіту для дітей з порушеннями психофізичного розвитку. Фахівці ІРЦ беруть участь в засіданнях команд психолого-педагогічного супроводу дітей  у закладах освіти відповідно до графіка.  Станом на сьогодні в нашій громаді працює 8 інклюзивних груп у ЗДО, які відвідують 18 діток за інклюзивною формою навчання, а також 22 інклюзивні класи, в яких навчаються 26 учнів на інклюзивній формі. За рахунок освітньої субвенції введено 8 ставок асистента вихователя та 22 ставки асистента вчителя, котрі допомагають реалізовувати індивідуальні програми розвитку для кожної дитини з ООП.

Варто зазначити, що спостерігається стійка тенденція до збільшення кількості дітей, які потребують корекції фізичного та (або) розумового розвитку. У період війни зросла кількість дітей з порушеннями емоційно-вольової сфери, поведінки, психічними розладами та соматичною ослабленістю. Саме цим зумовлено розширення мережі інклюзивних  класів та груп для дітей різних нозологій.

Також підвищення освітнього рівня фахівців (консультантів) установи є одним із їх першочергових завдань.

Педагоги установи активно працюють над реалізацією інформаційно-просвітницького напрямку. Проводять просвітницьку роботу серед батьків, педагогів з метою розширення, поглиблення уявлень членів родини про сучасні освітні завдання, методи та форми навчання дітей з особливими освітніми потребами.

Для створення єдиного інформаційного простору функціонує сайт ІРЦ (www.shpola-irc.ck.sch.in.ua) та група в мережі Facebook (https://www.facebook.com/groups/490778512060132), де висвітлюється діяльність установи.

Окрім здійснення комплексної оцінки розвитку дітей, в ІРЦ надаються психолого-педагогічні та корекційно-розвиткові послуги дітям з ООП.

У 2024 році практичний психолог провів 398 корекційно-розвиткових занять із 33 дітьми з ООП; логопед надав 348 корекційно-розвиткові послуг 53 дитині з вадами мовлення; виправлено вади мовлення 9 особам; дефектолог провів 695 корекційно-розвиткових занять із 43 дітьми (виправлено мовленнєві порушення у 12 осіб, навчальні — у 1 особи); реабілітолог провів 275 корекційно-розвиткових занять із 22 дітьми з ООП. Заняття були спрямовані на розвиток загальної, дрібної моторики статистичну координацію, динамічну рівновагу та сенсомоторну корекцію.

Для якісної роботи в ІРЦ створено комфортні умови. За кошти місцевого бюджету проведено поточний ремонт приміщення, а також дооблаштовано кабінет директора, кабінет фахівців (консультантів) і ресурсну кімнату. Закуплено спеціальні меблі, обладнання, дидактичні матеріали, інструменти для мовленнєвого розвитку, спортивне та сенсорне обладнання тощо. ІРЦ обладнаний системою відеоспостереження, має підключення до мережі Інтернет.

Робота ІРЦ — це турбота про розвиток дітей з ООП, а також шлях до суспільства рівних можливостей, де кожна дитина має шанс на повноцінне життя, розвиток та освіту.

Поділитись: